Logo

Indsigelsesmuligheder

Hvis dit kort er blevet brugt på en måde, som du ikke er enig i, skal du gøre indsigelse. En indsigelse betyder, at du gør indvending mod en korttransaktion, som er trukket på din konto. Så snart vi har behandlet din indsigelse, hører du fra os.

VIGTIGT: Spær dit kort, så snart du bliver opmærksom på det er blevet misbrugt. 

Hvornår kan du gøre indsigelse?

Du kan gøre indsigelse i en række situationer, f.eks. hvis:

  • En anden har misbrugt dit kort - og du stadig har kortet
  • Du har mistet dit kort/dit kort er blevet stjålet, og kortet er blevet misbrugt
  • Du ikke har modtaget de varer eller ydelser, du har bestilt
  • Du har returneret/afbestilt din vare/ydelse, men har ikke fået beløbet retur
  • Du har modtaget en vare, der ikke lever op til beskrivelsen, eller ikke er som forventet
  • Du har opsagt et abonnement, men beløbet bliver stadig trukket på din konto
  • Min rejse, fly, billeje eller hotel er aflyst, og jeg kan ikke få beløbet retur
  • Jeg har købt ugyldige billetter
  • Jeg har betalt flere gange for en vare
  • Der er sket en fejl i udbetalingen fra en pengeautomat
  • En transaktion er gennemført i en forkert valuta.

Det er vigtigt, du spærrer dit kort med det samme. Har du mistanke om, at dit MitID samtidig er blevet misbrugt, skal du spærre dit MitID med det samme. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis du har klikket på et link i en mail eller en sms og har fået videregivet dine MitID-oplysninger. Ring til Digitaliseringsstyrelsens hotline, som holder døgnåbent, på tlf. 3337 0037.

Så snart beløbet/beløbene er blevet hævet på din konto, skal du oprette indsigelse med det samme.



Du skal anmelde misbruget til politiet, hvis dit kort er blevet stjålet. Anmeldelsen opretter du via politiets anmeldelsesportal

Det er vigtigt, du spærrer dit kort med det samme og opretter en indsigelse.



Læs mere om, hvordan du spærrer dit kort her

Du skal anmelde misbruget til politiet, hvis dit kort er blevet stjålet. Anmeldelsen opretter du via politiets anmeldelsesportal

Hvis du ikke får leveret en vare eller ydelse, du har købt på nettet, selvom varen er betalt, skal du først kontakte forretningen og løse det med forretningen.

Får du ikke det ønskede resultat, kan du lave en indsigelse med det samme og senest 7 uger efter forventede levering. 

Har du returneret eller afbestilt en vare eller ydelse, men ikke fået beløbet retur fra forretningen, skal du først prøve at kontakte forretningen. Får du ikke det ønskede resultat ud af det, kan du lave en indsigelse.

Du kan dog først gøre indsigelse 30 dage efter kreditnotaens udstedelse eller datoen for returnering af varen.

Hvis du får leveret en vare, der ikke lever op til den lovede kvalitet eller er defekt, eller hvis du har købt en service, hvor forretningen ikke overholder de betingelser, som du indgik købet på, skal du i første omgang kontakte forretningen. 

Hvis din vare eller service er købt med et dankort, kan du ikke gøre indsigelse.

Får du ikke det ønskede resultat, kan du lave en indsigelse. 

Hvis du har opsagt dit abonnement i overensstemmelse med opsigelsesvilkårene hos firmaet, og beløbet stadig bliver trukket på din konto, skal du først prøve at kontakte firmaet. 

Får du ikke det ønskede resultat ud af det, kan du oprette en indsigelse. Er beløbet trukket, før abonnementet er opsagt, kan du ikke gøre indsigelse.

Du kan først gøre indsigelse, når  du har forsøgt at få pengene retur fra forretningen, og dette ikke er lykkedes. 

Ved aflyst rejse opfordrer vi også til, at du kontakter din rejseforsikring, før du gør indsigelse. 

Hvis du ikke kan få refusion for en rejse til et område, som Udenrigsministeriet fraråder at rejse til, skal du i første omgang kontakte din rejseudbyder og undersøge mulighederne for afbestilling. Hvis udbyderen ikke kan tilbyde refusion, en voucher eller et andet ophold, eller hvis du ikke ønsker at acceptere en voucher eller et andet ophold, skal du bede om at få det på skrift. 

Finder du ikke en løsning med forretningen, skal du gøre indsigelse straks. Jo før du kontakter os, jo større er sandsynligheden for, at vi kan hjælpe dig.

Du kan gøre indsigelse hvis:

  • Din rejse eller service, ophold, billeje eller arrangement er blevet aflyst af forretningen, og du ikke kan få dine penge retur
  • Dato for afrejse eller modtagelse af ydelse/service er passeret, og ydelsen/servicen ikke blev leveret af forretningen, og du ikke kan få dine penge retur
  • Hvis rejsen/arrangementet er frem i tiden, og der endnu ikke er meldt noget ud om aflysning, kan du ikke gøre indsigelse endnu. Kontakt i stedet udbyderen

Ved aflyste rejser, skal du vedlægge følgende: 

  • Bookingbekræftelse
  • Dokumentation på, at rejsen er aflyst
  • Øvrig korrespondance med rejseselskabet

Ved køb af billetter til fremtidige arrangementer kan du først gøre indsigelse mod transaktionen, den dag arrangementet afvikles, og du konstaterer, at billetten er ugyldig.

Hvis dit kort fx blev afvist, og du i stedet betalte varen med kontanter eller et andet kort, og den første korttransaktion alligevel blev gennemført, skal du først prøve at kontakte forretningen. 

Får du ikke det ønskede resultat ud af det, kan du oprette en indsigelse.

Hvis der er sket fejl i udbetalingen fra en pengeautomat, kan du oprette en indsigelse.

Hvis du har betalt for en vare med dit kort, og det viser sig, at beløbet er blevet trukket på din konto i en anden valuta end den, du har godkendt, kan du oprette en indsigelse.