Logo
Kortindsigelse

Vil du gøre indsigelse mod en betaling?

Er der en betaling, du ikke vil kendes ved, skal du gøre indsigelse og spærre dit kort med det samme, hvis du har mistanke om misbrug. Læs, hvornår og hvordan du kan oprette en indsigelse nedenfor.

En indsigelse betyder, at du gør indvending mod en korttransaktion, som er trukket på din konto. Du kan gøre indsigelse mod betalinger fra dit kort, der er foretaget enten i fysiske eller online butikker. 

Hvis du har oprettet en indsigelse, og der efterfølgende bliver trukket flere penge fra din konto, som du også ønsker at gøre indsigelse imod, skal du oprette endnu en indsigelse her på siden.

Læs om dine indsigelsesmuligheder
Gå til spørgsmål/svar vedr. kortindsigelse

Før du opretter indsigelsen

  • MitID: hvis du har mistanke om, at dit MitID er eller vil blive misbrugt, skal du spærre dit MitID med det samme. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis du har klikket på et link i en mail eller sms og har fået videregivet dine MitID-oplysninger. Ring til Digitaliseringsstyrelsens hotline, som holder døgnåbent, på tlf. 3337 0037
  • Du har forsøgt at kontakte forretningen og løse problemet: husk at gemme mailkorrespondancen, da du skal bruge den som dokumentation, når du opretter indsigelsen
  • Du kan først gøre indsigelse, når transaktionen er gennemført på dit kort – dog ved køb af billetter til fremtidige arrangementer, der aflyses af arrangøren, kan du gøre indsigelse mod transaktionen med det samme.

Opret elektronisk indsigelse

Du opretter en indsigelse online via knappen nedenfor. Bemærk, at du skal bruge dit MitID samt en aktiv mailadresse for at oprette indsigelsen. 

NB! Du kan ikke oprette en elektronisk indsigelse i følgende situationer: 

  • Uden MitID eller e-mailadresse
    Hvis du ikke har et MitID eller en aktiv e-mailadresse, skal du lave en manuel indsigelse ved at kontakte os på enten e-mail kort@spks.dk eller tlf. 5948 1096. 
  • Misbrug af MobilePay
    hvis misbruget er sket ved anvendelse af MobilePay, skal du kontakte MobilePays support for at spærre din aftale. 

Husk at have dokumentationen klar: ordrebekræftelse, korrespondance med forretningen, evt. kopi af anmeldelseskvittering fra Politiet mv.

Hvis du skal eftersende dokumentation til os

Får du brug for at eftersende yderligere dokumentation til os, skal du sende det til kort@spks.dk - husk at oplyse dit sagsnummer.

Det sker der, når du sender indsigelsen

Når du har oprettet indsigelsen og skrevet under med MitID, modtager du en mail med et 12-cifret sagsnummer og bekræftelse på, at sagen er oprettet.

Når vi  starter behandling af din sag, vil du modtage en mail med status på sagen. 

I forbindelse med behandlingen, vil vi blandt andet undersøge de digitale spor, der er relevante for din sag samt eventuelt udveksle oplysninger med politiet. 

Hvis vi har behov for yderligere information, eller sagen kræver, du tager stilling til noget, så vil vi naturligvis kontakte dig i løbet af processen.

Bemærk: Det er meget vigtigt, du besvarer eventuelle henvendelser fra os vedr. din indsigelsessag inden for den angivne tidsfrist.

Ellers risikerer vi at overskride eventuelle frister og dermed miste muligheden for at hjælpe dig. 

Spørgsmål

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Vi gør venligst opmærksom på, at vi opkræver et gebyr, hvis det viser sig, at indsigelsen er uberettiget.

Se vores priser