NemID bliver til MitID

Fremover bliver MitID dit nye digitale ID, der på sigt skal bruges alle de steder, hvor du i dag bruger NemID. Her på siden kan du finde information og få svar på dine spørgsmål om overgangen fra NemID til MitID.

I løbet af det næste år bliver NemID erstattet af MitID, der lever op til de nyeste standarder for sikkerhed.

Behold dit NemID indtil videre

NemID bliver brugt mange steder. Derfor vil du i en overgangsperiode opleve, at du nogle steder (f.eks. din Netbank) skal bruge MitID, mens du andre steder (f.eks. når du godkender betalinger online) stadig skal bruge dit NemID. Behold derfor dit nuværende NemID, indtil det er helt udfaset – forventeligt i løbet af 2022.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Har du læst informationen på denne side, og har du stadig spørgsmål eller brug for hjælp? Så er du meget velkommen til at kontakte vores Hotline på tlf. 59 48 10 40. De holder åbnet alle hverdage fra kl. 8 til 20.

Læs oftest stillede spørgsmål og svar 

Læs mere om MitID til erhverv

Du kan også læse mere om MitID på www.mitid.dk.

Se, hvor let du kommer i gang med MitID og tilhørende MitID-app på mobil.

Se, hvordan du kommer i gang med MitID med kodeviser eller kodeoplæser

Du får besked, når det bliver din tur til at få MitID

Har du ikke allerede fået en besked i din Netbank eller Mobilbank, så får du det, når det bliver din tur til at få MitID. Har du ikke Netbank eller Mobilbank i sparekassen, får du besked om, at du skal oprette MitID via www.mitid.dk.

Vil du i gang med MitID nu?

Har du ikke fået besked, men ønsker du at komme i gang med at oprette dit MitID nu, kan du bruge linket nedenfor.

Opret MitID manuelt

  • Hvad er MitID?

    MitID er næste generation af NemID, der lever op til de nyeste standarder for sikkerhed.

    Det er det ID, du skal bruge, når du skal bevise, hvem du er fx når du logger på Netbank, tjekker årsopgørelsen eller har brug for at underskrive digitalt.

    MitID vil også være anerkendt som europæisk eID.

    Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til.

  • Hvilke krav er der til den enhed (mobil eller tablet), jeg bruger?

    Den korte version er, at du kan få MitID app på de fleste nyere android-telefoner eller iPhones.

    Der er samme krav som til NemID-nøgleappen. Så hvis du kan bruge NemID i dag, kan du også få MitID.

    Du kan læse mere om de præcise krav på på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside under punktet ”Om MitID app”.

  • Hvad er forskellen på aktiveringskode og midlertidig pinkode?

    Aktiveringskoden er på 6 cifre, og den får du vist på skærmen i forbindelse med, at du er i gang med at oprette dit MitID. Aktiveringskoden bliver brugt til aktivere appen.

    Den midlertidige pinkode på 8 cifre får du sendt via sms – den skal du bruge første gang, du åbner appen.
  • Jeg mangler en aktiveringskode til MitID, hvad gør jeg?

    MitID-appen skal altid aktiveres med en kode, inden du kan bruge den første gang. Det gælder både, hvis du er i gang med at oprette MitID, eller hvis du skal have en ekstra/ny app — f.eks. på en ny mobiltelefon, din tablet eller lignende.

    Har du ikke en aktiveringskode, eller er den udløbet, kan du få en ny.

    På www.mitid.dk kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis du skal bruge en ny aktiveringskode.

  • Appen vil ikke godkende min aktiveringskode/mitbruger-ID

    Hvis du får besked om, at dit bruger-ID og/eller din aktiviteringskode ikke er korrekt, kan det skyldes flere ting. Nedenfor kan du få et overblik over de mest almindelige årsager. 

    1. Din aktiveringskode er udløbet. Se spørgsmål længere oppe på siden eller kontakt Hotline.
    2. Tjek, om du har indtastet et ekstra mellemrum før eller efter aktiviteringskoden eller dit bruger-ID.
    3. Der kan være et midlertidigt problem med din telefonen eller appen. Prøv at genstarte app eller telefon.
    4. Du har aktiv VPN app eller sikkerhedsapp, der kan blokere adgangen til www.mitid.dk. Er det tifældet, skal du tilføje domænet www.mitid.dk som et tilladt domæne i din VPN-administration.
    Er det ikke en af de ovenstående årsager, der skaber problemer hos dig, kan du kontakte vores Hotline på tlf. 59 48 10 40.
  • Jeg modtager ikke en midlertidig pinkode via sms, eller jeg får besked om, at den er forkert?

    1. Tjek, at det er det rigtige mobilnummer, der er tilknyttet dit MitID. Du skal f.eks. ikke indtaste landekode (45) foran dit mobilnummer, ligesom du skal sikre, at du har tastet alle 8 cifre i dit nummer. 

      Opdater dit mobilnummer på www.mitid.dk.
    2. Har du en Android-telefon, kan du tjekke, at din sms ikke er blevet markeret som spam. Åbn din besked app, klik på "Indstillinger", og se, om beskeden ligger under markeret som spam eller blokerede beskeder. 

    Fejl i fremsendt kode

    Hvis du modtager en midlertidig kode, men appen giver dig besked om, at koden er forkert, så prøv nedenstående.

    1. Slet nuværende indtastede pinkode.
    2. Anmod om ny pinkode (det kan du gøre der, hvor du skal indtaste din pinkode).
    3. Indtast ny pinkode, når du modtager sms.

    Stadig problemer?

    Hvis ovenstående ikke virker, kan du prøve at starte helt forfra (kontakt Hotline, så hjælper de dig videre).

    1. Kontakt Hotline, så de kan spærre den eksisterende afventende app.
    2. Slet og geninstaller appen.
    3. Du kan få en nye aktiveringskode via mitid.dk eller fra Hotline.

  • Hvad kan jeg vælge som mit bruger-ID?

    Du er med NemID sikkert vant til at bruge dit CPR-nummer som dit bruger-ID. Det kan du - af sikkerhedsmæssige årsager - ikke med MitID.

    Hvis du ikke allerede har oprettet et selvvalgt bruger-ID, skal du derfor oprette et nyt.

  • Hvorfor kan jeg ikke bruge mit CPR-nummer som mit bruger-ID?

    Det kan du ikke af sikkerhedsmæssige årsager.
  • Jeg har glemt mit bruger-ID – hvad gør jeg?

    Log ind på MitID's selvbetjeningsportal med dit NemID. Har du tidligere oprettet et bruger-ID, vil du få det vist på skærmen.

    Gå til MitID's selvbetjeningsportal

  • Hvor kan jeg aktivere min kodeviser?

    Du skal aktivere din kodeviser på www.mitid.dk
  • Jeg kan ikke nå at få aktiveret mit MitID indenfor de 30 dage, jeg har som frist – hvad gør jeg?

    Kontakt vores Hotline på tlf. 59 48 10 40, så sørger vi for, at du får mere tid til at aktivere dit MitID.

  • Kan jeg bruge MitID-appen, mens jeg venter på at modtage min kodeviser/kodeoplæser?

    Ja, det kan du godt.

    Vær dog opmærksom på, at du kun kan aktivere et identifikationsmiddel, når du opretter dit MitID.

    Aktiver derfor MitID-appen, og så skal du efterfølgende aktivere din kodeviser/kodeoplæser via www.mitid.dk, når du har modtaget den. 
  • Kan jeg installere MitID-appen på flere enheder?

    Ja, men du kan højst have appen på tre enheder.

    Mister du f.eks. en telefon, er det derfor vigtigt, at du får spærret dit MitID.

    Det kan du gøre via www.mitid.dk, ved at kontakte Borgerservice eller ringe til Sparekassen Sjælland-Fyn på tlf. 59 48 10 00. 
  • Jeg har mistet/ødelagt min telefon – skal jeg gøre noget?

    Hvis du har mistet din telefon, er det vigtigt, at du straks får spærret din MitID-app.

    Det kan du gøre via www.mitid.dk, ved at kontakte Borgerservice eller ringe til Sparekassen Sjælland-Fyn på tlf. 59 48 10 00.

  • Er der et alternativ til MitID-appen?

    Hvis ikke du ønsker eller har mulighed for at bruge MitID-appen, kan du i stedet vælge en af de nedenstående løsninger.

    1. MitID kodeviser
      MitID kodeviser - vejer 10 g og er 6 cm langMitID kodeviser er et alternativ til dem, der ikke har mulighed for at bruge MitID app. MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, der viser en engangskode, som man indtaster, når man skal bruge MitID. Den minder om NemID nøgleviser, som du måske kender. Kodeviseren skal holdes, så knappen er til venstre.
    2. MitID kodeoplæser
      MitID kodeoplæser - kan læse op på dansk, engelsk eller grønlandskMitID kodeoplæser er et alternativ til dem, der ser dårligt eller har et synshandicap. MitID kodelæser har en stor skærm, hvor koden vises - eller den kan læse koden højt. Høretelefoner kan tilsluttes, så ingen andre kan høre med.
    3. MitID chip
      MitID chippen kommunikerer direkte med en mobil eller en computer ved hjælp af bluetooth, NFC (ligesom kontaktløs betaling) og USB.Hvis du fx i forbindelse med dit arbejde har behov for en ekstra sikkerhed eller for at anvende MitID mange gange i løbet af en dag, kan du tilkøbe en MitID chip. Chippen kobles til din enhed, enten kontaktløst (NFC) eller via USB. Du godkender ved at trykke på en knap på chippen.

      Chippen kan først tilkøbes efter, at man har taget MitID i brug på anden vis, fx MitID app.
  • Hvordan kan jeg fortsætte med at hjælpe mine ældre familiemedlemmer med f.eks. deres bankforretninger?

    Der gælder de samme vilkår for MitID som for NemID.

    Det betyder, at MitID er personligt, og at dine familiemedlemmer derfor ikke må dele deres MitID-oplysninger med dig. De kan dog give dig fuldmagt til deres konti, så du kan få adgang via din egen Netbank og med dit eget MitID. Kontakt os for at høre mere om denne mulighed. 

  • Kan jeg stadig bruge mit NemID til erhvervsmæssigt brug?

    Ja, det kan du. Du vil få besked i god tid, når du skal skifte til MitID Erhverv.

    Læs mere om NemID erhverv der skifter til MitID


  • Hvorfor skal jeg beholde mit NemID, når jeg har fået MitID?

    NemID bliver forventeligt først udfaset helt i løbet af 2022. Indtil da vil du opleve, at du kan bruge MitID nogle steder (f.eks. når du logger på Netbank eller offentlige digitale løsninger som www.sundhed.dk eller www.skat.dk), mens du skal stadig skal bruge NemID andre steder (f.eks. når du godkender betalinger online).

    Derfor er det vigtigt, at du beholder dit NemID  også efter du har fået MitID  indtil NemID er helt udfaset.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg er under 13 år gammel og ikke kan få MitID?

    Fra d. 31. oktober 2022 kan du ikke længere benytte dit NemID. Da du først kan få MitID, når du er fyldt 13 år, vil du fra d. 31. oktober ikke længere kunne logge på Net- og Mobilbank, hvis du endnu ikke er fyldt 13 år.

    Du skal derfor sammen med dine forældre kontakte os, så vi kan se på dine alternative muligheder.


  • Hvem står bag MitID?

    MitID er udarbejdet i et samarbejde mellem det offentlige (Digitaliseringsstyrelsen) og de danske pengeinstitutter.