Svindlere henvender sig via opkald, e-mails, fysiske breve og sms’er

Der florerer i øjeblikket henvendelser fra svindlere, som udgiver sig for at være fra eksempelvis Nets eller NemID. Disse prøver at få adgang til dine personlige oplysninger såsom NemID, logins, kort og kontonumre. Vær derfor på vagt og udlevér ALDRIG dine personlige oplysninger.

Billede af NemID

Har du modtaget en sms med besked om, at din konto er låst?
Mange modtager netop nu sms'er, der angiveligt kommer fra NetsDK, som påstår at din konto er låst. Der er tale om snyd, hvor IT-kriminelle forsøger at få listet oplysninger ud af dig omkring din konto. Undlad at klikke på linket i sms'en og slet i stedet straks beskeden.   
  
Er du alligevel blevet snydt til at afgive personlige oplysninger om din konto m.v., så kontakt hurtigst muligt vores hotline eller din rådgiver.

Pas generelt på dine oplysninger
Modtager du et opkald, en mail, en sms eller et fysisk brev, hvormed du bliver bedt om at udlevere kortoplysninger, oplysninger om dit NemID eller de oplysninger, som du bruger for at logge på netbank, så se bort fra- og slet denne henvendelse med det samme, for den er fra IT-kriminelle, som prøver at snyde sig til adgang til din konto med henblik på at begå økonomisk svindel.

Denne måde at forsøge at foretage økonomisk svindel på er også kendt som phising (via e-mail) eller smishing (via sms).

Hvordan ved du, om det er en falsk henvendelse?
IT-kriminalitet har mange ansigter. Er du i tvivl om, hvorvidt du er blevet kontaktet af sparekassen, NemID, Nets, eller om det er en IT-kriminel? Så husk, at vi, NemID, Nets eller andre ALDRIG vil sende breve, mails eller sms’er, hvor du bliver bedt om at opgive informationer, der kan give adgang til din netbank eller dine konti. Vær derfor altid yderst skeptisk og se bort fra henvendelser om dette!

Hvad skal du være opmærksom på?

  • Sparekassen, NemID, Nets eller andre vil aldrig bede dig om at sende oplysninger om- eller billeder af dit NemID nøglekort. Det er kun svindlere, der gør dette! Oplysninger om- og billeder af dine adgangskoder, pinkoder og dit NemID er personlige og er – og skal altid bevares – fortroligt.

  • Hvis du får en henvendelse, der indebærer et link, så tjek på log-in-siden, at adresselinjen starter med ”https” og eventuelt et hængelåssymbol.

  • Alle store offentlige hjemmesider benytter NemID til login. Se efter, at webadressen hedder ' https://nemlog-in.dk/login.aspx/noeglekort...'.

  • Se efter, at hjemmesiden ser ud, som den plejer, og at der ikke pludselig er mange stavefejl eller links, der ikke virker.

  • Klik lidt rundt på siden. Bliver du i tvivl, så luk browseren og start forfra. Tast adressen direkte i adresselinjen.

Har du en mistanke?
Har du den mindste mistanke om, at du er blevet franarret dine loginoplysninger til din netbank, så anbefaler vi, at du straks spærrer dit NemID nøglekort. Det kan du gøre på www.nemid.nu/support eller ved at kontakte din lokale filial.

Har du den mindste mistanke om, at du er blevet franarret dine kortoplysninger, skal du straks spærre dit kort. Kontakt enten Nets på tlf. 44 68 44 68, eller kontakt din lokale filial. Du kan også gøre det via din Netbank eller her på siden.

Hvorfor pludselig problemer med hackere og IT-kriminelle?
Flere og flere af de ting vi alle sammen foretager os hver dag foregår i den digitale verden. Dette betyder desværre også, at risikoen for at blive narret online af hackere stiger. Samtidig bliver hackere dygtigere og dygtigere til at få mails, sms’er, breve og telefoniske henvendelser til at fremstå troværdige, hvilket gør det sværere at gennemskue, at der er tale om snyd.

Det er derfor vigtigt, at man altid er skeptisk over for mistænkelige opkald, e-mails, breve eller sms’er, der på usædvanlig vis prøver at få dig til at opgive personlige og fortrolige oplysninger.

Læs om, hvordan du passer på dine oplysninger

Andre nyheder fra sparekassen