ADVARSEL: Pas på falske e-mails, opkald og SMS'er fra bl.a. sparekassen, Skat og Nets

Vi oplever desværre, at der lige nu er svindlere, der udgiver sig for at være bl.a. sparekassen, Nets, Netflix eller Skat. Svindlerne forsøger at lokke dig til at videregive dine personlige NemID-oplysninger og dine kort- og kontooplysninger.

Svindlere udnytter sårbarheden under corona-krisen
Der er desværre svindlere, der lige nu forsøger at udnytte corona-krisen til få lokket dine personlige oplysninger ud af dig.

Der er svindlere, der over telefonopkald fx udgiver sig for at være fra Nets og lyver om, at de hjælper bankerne, der lige nu er hårdt presset på grund af coronavirus. Den falske Nets-svinder fortæller, at der er en stor overførsel på vej til udlandet fra din konto. Svindleren siger, at personen kan stoppe overførslen med nogle få oplysninger fra dig. På den måde får de tillokket sig dine personlige oplysninger. 

Der er desuden svindlere, der fx gennem falske hjemmesider, mails eller sms'er, som – under dække af at være fra Sundhedsstyrelsen – forsøger at få dig til at oplyse dit CPR-nummer eller dine NemID-oplysninger.

Det er vigtigt, at du forholder dig kritisk over for alle henvendelser (også selvom de fx omhandler coronavirussen), hvor du uopfordret bliver bedt om personlige oplysninger, bankinformationer eller NemID-oplysninger.

Det er vigtigt, at du aldrig videregiver dine personlige oplysninger  
Hverken over telefon eller e-mail — uanset hvem, der efterspørger oplysningerne, og selvom det ser ud til, at opkaldet eller mailen kommer fra sparekassen. 

Hverken sparekassen, Skat, Netflix eller Nets ville efterspørge en kundes NemID eller kort- og kontooplysninger over telefonen eller over e-mail.

Du må desuden generelt aldrig oplyse kort- eller kontooplysninger på nettet, medmindre du er ved at lave et online køb. Du må heller aldrig oplyse din PIN-kode til dit kort eller sende en kopi af dit NemID. Det er personlige oplysninger, som kun du må kende til.

Sådan kan svindlen fx foregå over telefonen: 
Telefonen ringer. Personen i den anden ende fortæller, at hun ringer fra Sparekassen Sjælland-Fyn, og du kan også se på din telefon, at telefonnummeret er sparekassens. Personen taler dansk, er både venlig og forstående, og hun forklarer, at der er nogen, der forsøger at hæve penge på din konto, og at det skal gå stærkt, hvis vi skal nå at forhindre det. Derfor fortæller personen, at du skal oplyse nogle koder til dit NemID. Du ønsker selvfølgelig ikke, at nogen skal få adgang til din konto, og selvom du er lidt tøvende, bliver du overbevist om at oplyse dine NemID-koder. Personen i den anden ende fortæller desuden, at du også vil modtage en SMS med en sikkerhedskode, som du også skal oplyse, hvis I sammen skal forhindre svindlen – så det gør du. Den venlige person i den anden ende fortæller, at problemet nu er løst, og at du må have en fortsat god dag. Du er nu et større beløb fattigere i din Netbank.

Har du klikket på linket i en e-mail eller videregivet oplysninger over telefonen? 

Har du klikket på linket i en falsk e-mail og sendt dine kort- eller kontooplysninger videre, så er det vigtigt, at du kontakter sparekassen på 59 48 10 00 hurtigst muligt, så vi kan spærre dine konti og kort. 

Du skal desuden ringe til os hurtigst muligt, hvis du har modtaget et opkald fra en svindler, som udgiver sig for at være Sparekassen Sjælland-Fyn, og du derefter har sendt dine personlige oplysninger.

Skal du spærre dit kort eller NemID?
Skal du spærre dit kort uden for sparekassens åbningstid, skal du kontakte Nets. Gælder det dit NemID, skal du kontakte NemID.

Spær kort                                    

Spær NemID 

Hvis du allerede kan se, at du har fået misbrugt dit kort, skal du oprette en kortindsigelse.

Opret en kortindsigelse her

Er du i tvivl, anbefaler vi altid, at du kontakter os.