Pas på svindel

Vi oplever desværre, at vores kunder i stigende grad bliver udsat for svindel. Det kan både være over mail, sms eller via opkald. Fælles for tilfældene er, at de forsøger at lokke dig til at videregive dine personlige NemID-oplysninger og/eller dine kort- og kontooplysninger.

Svindel ved salg af varer på nettet 
Vi oplever lige nu en stigning i antallet af kunder, som bliver udsat for svindel i forbindelse med, at de har solgt  fx via Marketplace på Facebook eller Den blå avis (DBA). Svindlen foregår oftest ved at en køber henvender sig med henblik på at ville købe en vare, du har til salg, og at du modtager et link, hvorigennem du vil modtage pengene for varen. Linket har til formål at få dig til at taste dine personlige oplysninger, hvorefter svindleren kan trække penge fra din konto. 

Vi giver dig her fire gode råd, du kan følge, for at undgå at blive udsat for svindel, når du sælger en vare på nettet:

  1. Sørg for, at køber overfører det rigtige beløb svarerende til varens pris + eventuelle forsendelsesudgifter.
  2. Stå selv for forsendelsen af varen, og hvordan den skal sendes til køber.
  3. Modtag betaling for varen over enten MobilePay eller ved en kontooverførsel.
  4. Oplys aldrig dine kortoplysninger (altså fx kortnummer og CVV-kode).

Falske mails i omløb fra NemID 
Der er desværre også kunder, der lige nu oplever at modtage falske mails fra bl.a. NemID. I mailen står der, at dit NemID af sikkerhedsmæssige årsager er blevet deaktiveret, og at du kan aktivere det igen ved at klikke på et link. Det er vigtigt, at du aldrig klikker på linket i mails som disse, og at du med det samme sletter mailen. 

Sådan kan mailen se ud: 

Eksempel på falsk mail fra NemID

Forhold dig altid kritisk overfor henvendelser
Det
er vigtigt, at du forholder dig kritisk over for alle henvendelser (også selvom de fx omhandler coronavirussen eller feriepenge), hvor du uopfordret bliver bedt om at oplyse personlige oplysninger, bankinformationer, NemID-oplysninger eller at udlevere et betalingskort. Og det er uanset, om henvendelsen kommer fra en, der påstår at være fra Sparekassen Sjælland-Fyn, Nets, NemID eller fx Netflix. 

Eksempel på svindel over telefonen: 
Telefonen ringer. Personen i den anden ende fortæller, at hun ringer fra Sparekassen Sjælland-Fyn, og du kan også se på din telefon, at telefonnummeret er sparekassens. Personen taler dansk, er både venlig og forstående, og hun forklarer, at der er nogen, der forsøger at hæve penge på din konto, og at det skal gå stærkt, hvis vi skal nå at forhindre det. Derfor fortæller personen, at du skal oplyse nogle koder til dit NemID. 

Du ønsker selvfølgelig ikke, at nogen skal få adgang til din konto, og selvom du er lidt tøvende, bliver du overbevist om at oplyse dine NemID-koder. Personen i den anden ende fortæller desuden, at du også vil modtage en SMS med en sikkerhedskode, som du også skal oplyse, hvis I sammen skal forhindre svindlen – så det gør du. Den venlige person i den anden ende fortæller, at problemet nu er løst, og at du må have en fortsat god dag. Du er nu et større beløb fattigere i din Netbank.

Opmærksomhedspunkt ved svindel af virksomheder
Fakturaer, hvor modtagernes bankoplysninger er ændret af en svindler, er de kriminelles nye vej til at stjæle fra virksomheder. Nye tal fra Finans Danmark viser, at der på denne måde blev stjålet for 26,2 mio. kroner i de første seks måneder af 2020. Det er derfor vigtigt, at I sikrer jer, at alle oplysninger på de fakturaer, I betaler, er korrekte.

Det er vigtigt, at du aldrig videregiver dine personlige oplysninger
Hverken over telefon eller e-mail — uanset hvem, der efterspørger oplysningerne, og selvom det ser ud til, at opkaldet eller mailen kommer fra sparekassen. Sparekassen vil aldrig efterspørge en kundes NemID eller kort- og kontooplysninger over hverken telefonen eller e-mail.

Du må desuden generelt aldrig oplyse kort- eller kontooplysninger på nettet, medmindre du er ved at lave et online køb. Du må heller aldrig oplyse din PIN-kode til dit kort eller sende en kopi af dit NemID. Det er personlige oplysninger, som kun du må kende til.

Har du klikket på linket i en e-mail eller videregivet oplysninger over telefonen?
Har du klikket på linket i en falsk e-mail og sendt dine kort- eller kontooplysninger videre, så er det vigtigt, at du kontakter sparekassen på tlf. 59 48 10 00 hurtigst muligt, så vi kan spærre dine konti og kort. Er du ikke kunde i sparekassen, så kontakt din egen bank.

Du skal desuden ringe til os eller din egen bank hurtigst muligt, hvis du har modtaget et opkald fra en svindler, som udgiver sig for at være Sparekassen Sjælland-Fyn, og du derefter har sendt dine personlige oplysninger til.

Skal du spærre dit kort eller NemID?
Skal du spærre dit kort uden for sparekassens åbningstid, skal du kontakte Nets. Gælder det dit NemID, skal du kontakte NemID.

Spær kort                                    

Spær NemID 

Hvis du allerede kan se, at du har fået misbrugt dit kort, skal du oprette en kortindsigelse.

Opret en kortindsigelse her

Er du i tvivl, anbefaler vi altid, at du kontakter os.