Nyheder

Pas på svindel over både mail, sms og opkald

24. November 2022

Vi oplever desværre, at vores kunder i stigende grad bliver udsat for svindel. Det kan både være over mail, sms eller via opkald. Fælles for tilfældene er, at de forsøger at lokke dig til at videregive dine personlige NemID eller MitID-oplysninger og/eller dine kort- og kontooplysninger.

Typer af svindel, som vi har fokus på lige nu

Svindel med MitID

Fra og med den 31. oktober er det ikke længere muligt at bruge NemID i banken eller til at betale på nettet.

Det udnytter svindlerne desværre, og vi oplever lige nu mange forsøg på svindel over både mail, sms og opkald, hvor svindlerne fx beder dig opdatere eller aktivere dit MitID.

Husk, at hverken Digitaliseringsstyrelsen, MitID eller NemID vil bede dig om at oplyse dine personlige oplysninger over hverken mail, sms eller via opkald. Hvis du skal opdatere dine ID-oplysninger, vil du først få direkte besked fra Digitaliseringsstyrelsen i Digital Post.

Svindel med Apple Pay

Vi oplever lige nu, at kunder bliver forsøgt svindlet med Apple Pay. Fælles for alle forsøg på svindel sker ved, at svindlerne på den ene eller anden måde vil få dig til at oplyse dine personlige kortoplysninger, fx enten via et falsk opkald eller mail, hvorefter svindleren forsøger at aktivere Apple Pay med dine kortoplysninger. Aktivering af Apple Pay sker ved at indtaste en bekræftelseskode eller bekræfte via et link, du modtager på sms, og denne forsøger svindleren at få dig til at videregive eller klikke på. Herefter kan svindleren frit benytte Apple Pay til at betale med dit kort.

Husk, at du aldrig må videregive dine kort- og kontooplysninger, og at du altid skal nærlæse bekræftelses sms’er, inden du godkender.

Svindel over telefonen

Der er flere og flere, som oplever at blive udsat for svindel over telefonen. Det kan først og fremmest være en ubehagelig oplevelse, men det kan også lede til store økonomiske tab, hvis du ikke opdager svindlen, før det er for sent. 

Svindel over telefonen foregår typisk ved, at du modtager et opkald fra en person, som udgiver sig fra at være fra en ellers troværdig offentlig myndighed eller bank. Personen forsøger med en god begrundelse for, hvorfor du skal reagere, at franarre dig dine personlige oplysninger og efterfølgende dine penge. 

Eksempel på svindel over telefonen:
Telefonen ringer. Personen i den anden ende fortæller, at hun ringer fra Sparekassen Sjælland-Fyn, og du kan også se på din telefon, at telefonnummeret er sparekassens. Personen taler dansk, er både venlig og forstående, og hun forklarer, at der er nogen, der forsøger at hæve penge på din konto, og at det skal gå stærkt, hvis vi skal nå at forhindre det. Derfor fortæller personen, at du skal oplyse dit MitID-brugernavn og kode. Du ønsker selvfølgelig ikke, at nogen skal få adgang til din konto, og selvom du er lidt tøvende, bliver du overbevist om at oplyse dine personlige oplysninger. Personen i den anden ende fortæller desuden, at du også skal åbne MitID-appen og bekræfte den anmodning, som ligger, hvis I sammen skal forhindre svindlen – så det gør du. Den venlige person i den anden ende fortæller, at problemet nu er løst, og at du må have en fortsat god dag. Du er nu et større beløb fattigere i din Netbank.

Det er derfor vigtigt, at du altid er ekstra kritisk og aldrig udleverer personlige oplysninger over telefonen. Er du i tvivl, om du snakker med sparekassen, så læg røret på og ring efterfølgende direkte til din rådgiver eller sparekassens hovednummer og spørg.

Svindel ved salg af varer på nettet 

Mange oplever at blive udsat for svindel i forbindelse med, at de fx via Marketplace eller Den blå avis (DBA) har forsøgt at sælge en vare. Svindlen foregår oftest ved, at en køber henvender sig med henblik på at ville købe en vare, du har til salg, og at du modtager et link, hvorigennem du vil modtage pengene for varen. Linket har til formål at få dig til at taste dine personlige oplysninger, hvorefter svindleren kan trække penge fra din konto. 

Svindel af virksomheder

Fakturaer, hvor modtagernes bankoplysninger er ændret af en svindler, er de kriminelles nye vej til at stjæle fra virksomheder. Det er derfor vigtigt, at I sikrer jer, at alle oplysninger på de fakturaer, I betaler, er korrekte.

Det er vigtigt, at du aldrig videregiver dine personlige oplysninger

Det er vigtigt, at du forholder dig kritisk over for alle henvendelser, hvor du uopfordret bliver bedt om at oplyse personlige oplysninger. Svindlere udgiver sig ofte for at være fra banker, offentlige myndigheder eller andre legale virksomheder. Husk på, at hverken banker eller offentlige myndigheder uopfordret vil bede om dine personlige oplysninger over hverken mail, sms eller opkald — også selvom det ser ud til, at opkaldet eller mailen fx kommer fra sparekassen. Du vil aldrig uden varsel blive kontaktet og bedt om fx dine kortoplysninger eller dine MitID-oplysninger over mail, sms eller opkald. Hvis banker og myndigheder skal i kontakt med dig, vil det foregå gennem beskedfunktionen i din netbank, via DigitalPost.dk, eBoks.dk eller mit.dk.

Du må desuden generelt aldrig oplyse kort- eller kontooplysninger på nettet, medmindre du er ved at lave et online køb. Det er personlige oplysninger, som kun du må kende til.

Vil du gerne føle dig mere sikker online? Hent appen Mit digitale selvforsvar.

Har du videregivet dine personlige kort- eller kontooplysninger?

Hvis du er kommet til at videregive dine personlige kort- eller kontooplysninger, er det vigtigt, at du kontakter sparekassen på tlf. 59 48 10 00 hurtigst muligt, så vi kan spærre dine konti og kort. Er du ikke kunde i sparekassen, så kontakt din egen bank.

Du skal desuden ringe til os eller din egen bank hurtigst muligt, hvis du har modtaget et opkald fra en svindler, som udgiver sig for at være Sparekassen Sjælland-Fyn, og som du har givet dine personlige oplysninger til.

Skal du spærre dit kort eller NemID/MitID?

Skal du spærre dit kort uden for sparekassens åbningstid, skal du kontakte Nets. Hvis du ønsker at spærre dit NemID/MitID, kan du læse mere om det via vores links nedenfor. 

Spær kort

Spær NemID 

Spær MitID

Hvis du allerede kan se, at du har fået misbrugt dit kort, skal du oprette en kortindsigelse.

Opret en kortindsigelse her

Er du i tvivl, anbefaler vi altid, at du kontakter os.