Nyheder

Svindel: Sådan forholder du dig

23. February 2023

Vi oplever desværre, at vores kunder i stigende grad bliver udsat for svindel. Det kan både være over mail, sms eller via opkald. Vi giver dig nedenfor fem gode råd til, hvordan du undgår at blive svindlet samt information om, hvad du gør, hvis du er blevet svindlet. Du kan også se eksempler på typer af svindel, vores kunder oplever lige nu.

Det kan være svært at spotte et svindelforsøg. Svindlerne bliver dygtigere og dygtigere og finder hele tiden nye metoder, ligesom de på en troværdig måde udgiver sig for at være fra fx banken eller en offentlig myndighed.

Vi giver dig her 5 gode råd til, hvordan du undgår at blive svindlet:

1. Pas godt på dine personlige oplysninger
Du skal passe særligt godt på dit CPR-nummer, dine kort- og kontooplysninger samt dit MitID. Hverken din bankrådgiver, kommunen eller andre offentlige myndigheder vil uopfordret bede dig om at udlevere personlige oplysninger som disse – og aldrig via mail, sms eller opkald.

2. Download appen ”Mit Digitale Selvforsvar”
Svindlerne finder hele tiden på nye metoder. Derfor anbefaler vi dig at downloade appen ”Mit Digitale Selvforsvar” på din mobil, hvor du kan holde dig opdateret om de nyeste svindelforsøg.

Appen er gratis, og du finder den her:

Appstore
Google Play 

3. Vær opmærksom, inden du godkender med MitID eller betaler med fx MobilePay
Får du en anmodning om at gennemføre en betaling med MobilePay eller lave en godkendelse med dit MitID, skal du altid tjekke, at det er noget, du kender til. Hvis du først fx har godkendt med dit MitID, kan vi ikke trække godkendelsen tilbage for dig.

4. Klik aldrig på links i hverken mails eller sms’er
Vi anbefaler, at du ikke klikker på links, du modtager i sms’er og mails. Får du fx besked om, at du har modtaget post fra det offentlige på borger.dk, e-boks.dk eller skat.dk, så undlad at klikke på linket i beskeden. Gå i stedet ind på den pågældende hjemmeside via en internetbrowser, hvorefter du kan logge på med dit MitID.

5. Vær generelt opmærksom – og dobbelttjek altid, hvis du er det mindste i tvivl
Vær generelt opmærksom, når du handler på nettet, eller du modtager et uventet opkald, sms eller mail. Er du det mindste i tvivl, så dobbelttjek fx den webshop, du vil handle på, eller ring til den virksomhed eller offentlige myndighed, som du er blevet kontaktet af.

Du kan desuden få flere gode råd til forebyggelse og håndtering af svindel i Digitaliseringsstyrelsens pjece om digital sikkerhed. 

Hent pjece om digital sikkerhed

Hvad gør jeg, hvis jeg er blevet udsat for svindel?

Hvis du er kommet til eller har mistanke om, at du har videregivet oplysninger til en svindler, er det vigtigt, at du kontakter sparekassen på tlf. 59 48 10 00 hurtigst muligt, så vi kan hjælpe dig med at spærre fx dine konti, dine kort og dit MitID.

Se, hvad du kan gøre uden for vores åbningstid

Uden for sparekassens åbningstid kan du spærre dit kort i din Netbank eller Mobilbank, eller du kan kontakte Nets.

Læs mere om at spærre dit kort

Ved du, eller har du mistanke om, at du har fået videregivet dine MitID-oplysninger til en svindler, skal du straks spærre dit MitID. Uden for vores åbningstid kan du gøre det via www.mitid.dk, eller du kan kontakte Digitaliseringsstyrelsens Cyberhotline for digital sikkerhed på tlf. 33 37 00 37. 

Spær MitID på www.mitid.dk

Typer af svindel, som vi har fokus på lige nu:

  • Svindel over telefonen
    Svindel over telefonen foregår typisk ved, at du modtager et opkald fra en person, som udgiver sig for at være fra en ellers troværdig offentlig myndighed eller bank. Personen forsøger med en god begrundelse for, hvorfor du skal reagere, at franarre dig dine personlige oplysninger og efterfølgende dine penge. Det kan fx være en fortælling om, at der lige nu er et svindelforsøg i gang, som I hurtigt skal forhindre ved at du skal oplyse dit MitID-brugernavn og kode.

  • Svindel med MitID
    Svindel med MitID kan fx foregå ved, at du modtager en sms eller en mail med et link og information om, at du har fået ny digital post eller skal opdatere dine oplysninger hos MobilePay. Linket fører til en hjemmeside, som ligner en kendt hjemmeside som borger.dk eller mobilepay.dk. I virkeligheden er det en kopi, hvor formålet er at få fat i dine MitID-oplysninger, som de herefter kan misbruge.

  • Svindel med Apple Pay
    Svindlen kan foregå ved, at du bliver forsøgt franarret dine personlige kortoplysninger – fx enten via opkald eller mail, hvorefter svindleren forsøger at aktivere Apple Pay med dine kortoplysninger. Aktivering af Apple Pay sker ved at indtaste en bekræftelseskode eller bekræfte via et link, du modtager på sms, og denne forsøger svindleren at få dig til at videregive eller klikke på. Herefter kan svindleren frit benytte Apple Pay til at betale med dit kort.

  • Svindel ved salg af varer på nettet
    Mange oplever stadig forsøg på svindel i forbindelse med, at de fx via Marketplace eller Den Blå Avis skal sælge en vare. Svindlen foregår oftest ved, at en køber henvender sig med henblik på at ville købe en vare, du har til salg, og at du modtager et link, hvorigennem du vil modtage pengene for varen. Linket har til formål at få dig til at taste dine personlige oplysninger, hvorefter svindleren kan trække penge fra din konto.

  • Svindel af virksomheder
    Fakturaer, hvor modtagernes bankoplysninger er ændret af en svindler, er de kriminelles nye vej til at stjæle fra virksomheder. Det er derfor vigtigt, at I sikrer jer, at alle oplysninger på de fakturaer, I betaler, er korrekte.

Er du i tvivl?

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål om svindel, eller hvis du er det mindste i tvivl om, om du er blevet udsat for et svindel. Vi står klar til at hjælpe dig.