Logo
MitID

MitID

Her på siden kan du finde svar på dine spørgsmål om MitID og få mere information om løsningen.

Brug MitID's selvbetjeningsunivers

I MitID’s selvbetjeningsunivers kan du finde relevante informationer om dit MitID. Her har du fx mulighed for at få vist dine seneste MitID aktiviteter, hvis dit MitID er blevet spærret pga. mistanke om svindel. 

Læs mere om, hvordan du bruger selvbetjeningsuniverset

Har du glemt dit bruger-ID?

Har du glemt dit bruger-ID, kan du selv finde det ved at bekræfte din identitet ved bl.a. at scanne dit pas/ID-kort i MitID appen, kontakte MitID-support eller møde op på Borgerservice.

Læs mere på MitID.dk

 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Har du brug for hjælp til at bruge MitID, eller er du blandt de få, der ikke har fået det oprettet? Så er du meget velkommen til at kontakte vores Hotline på tlf. 59 48 10 40. De holder åbnet alle hverdage fra kl. 8 til 19.

Læs mere om MitID til erhverv

MitID

Få svar på dine spørgsmål

Her kan du få svar på dine spørgsmål om MitID.

Kan du ikke finde svaret herunder, er du også velkommen til at tage et kig på Digitaliseringsstyrelsens spørgsmål og svar side om MitID.

MitID er næste generation af NemID, der lever op til de nyeste standarder for sikkerhed.

Det er det ID, du skal bruge, når du skal bevise, hvem du er - fx når du logger på Netbank, tjekker årsopgørelsen eller har brug for at underskrive digitalt.

MitID vil også være anerkendt som europæisk eID.

Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til.

Den korte version er, at du kan få MitID app på de fleste nyere android-telefoner eller iPhones.

Der er samme krav som til NemID-nøgleappen. Så hvis du kan bruge NemID i dag, kan du også få MitID.

Du kan læse mere om de præcise krav på på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside under punktet ”Om MitID app”.

Aktiveringskoden er på 6 cifre, og den får du vist på skærmen i forbindelse med, at du er i gang med at oprette dit MitID. Aktiveringskoden bliver brugt til aktivere appen.

Den midlertidige pinkode på 8 cifre får du sendt via sms – den skal du bruge første gang, du åbner appen.

MitID-appen skal altid aktiveres med en kode, inden du kan bruge den første gang. Det gælder både, hvis du er i gang med at oprette MitID, eller hvis du skal have en ekstra/ny app - f.eks. på en ny mobiltelefon, din tablet eller lignende.

Har du ikke en aktiveringskode, eller er den udløbet, kan du få en ny.

www.mitid.dk kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis du skal bruge en ny aktiveringskode.

Hvis du får besked om, at dit bruger-ID og/eller din aktiveringskode ikke er korrekt, kan det skyldes flere ting. Nedenfor kan du få et overblik over de mest almindelige årsager.

  1. Din aktiveringskode er udløbet. Se spørgsmål længere oppe på siden eller kontakt Hotline.
  2. Tjek, om du har indtastet et ekstra mellemrum før eller efter aktiveringskoden eller dit bruger-ID.
  3. Der kan være et midlertidigt problem med din telefonen eller appen. Prøv at genstarte app eller telefon.
  4. Du har aktiv VPN app eller sikkerhedsapp, der kan blokere adgangen til www.mitid.dk. Er det tilfældet, skal du tilføje domænet www.mitid.dk som et tilladt domæne i din  VPN-administration.
Er det ikke en af de ovenstående årsager, der skaber problemer hos dig, kan du kontakte vores Hotline på tlf. 59 48 10 40.
  1. Tjek, at det er det rigtige mobilnummer, der er tilknyttet dit MitID. Du skal f.eks. ikke indtaste landekode (45) foran dit mobilnummer, ligesom du skal sikre, at du har tastet alle 8 cifre i dit nummer.

    Opdater dit mobilnummer på www.mitid.dk.
  2. Har du en Android-telefon, kan du tjekke, at din sms ikke er blevet markeret som spam. Åbn din besked app, klik på "Indstillinger", og se, om beskeden ligger under markeret som spam eller blokerede beskeder.

Fejl i fremsendt kode

Hvis du modtager en midlertidig kode, men appen giver dig besked om, at koden er forkert, så prøv nedenstående.

  1. Slet nuværende indtastede pinkode.
  2. Anmod om ny pinkode (det kan du gøre der, hvor du skal indtaste din pinkode).
  3. Indtast ny pinkode, når du modtager sms.

Stadig problemer?

Hvis ovenstående ikke virker, kan du prøve at starte helt forfra (kontakt Hotline, så hjælper de dig videre).

  1. Kontakt Hotline, så de kan spærre den eksisterende afventende app.
  2. Slet og geninstaller appen.
  3. Du kan få en nye aktiveringskode via mitid.dk eller fra Hotline.

Du er med NemID sikkert vant til at bruge dit CPR-nummer som dit bruger-ID. Det kan du - af sikkerhedsmæssige årsager - ikke med MitID.

Hvis du ikke allerede har oprettet et selvvalgt bruger-ID, skal du derfor oprette et nyt.

Det kan du ikke af sikkerhedsmæssige årsager.

Log ind på MitID's selvbetjeningsportal med dit NemID. Har du tidligere oprettet et bruger-ID, vil du få det vist på skærmen.

Gå til MitID's selvbetjeningsportal

Du skal aktivere din kodeviser på www.mitid.dk.

Ja, det kan du godt.

Vær dog opmærksom på, at du kun kan aktivere et identifikationsmiddel, når du opretter dit MitID.

Aktiver derfor MitID-appen, og så skal du efterfølgende aktivere din kodeviser/kodeoplæser via www.mitid.dk, når du har modtaget den.

Ja, men du kan højst have appen på tre enheder.

Mister du f.eks. en telefon, er det derfor vigtigt, at du får spærret dit MitID.

Det kan du gøre via www.mitid.dk, ved at kontakte Borgerservice eller ringe til Sparekassen Sjælland-Fyn på tlf. 59 48 10 00.

Hvis du har mistet din telefon, er det vigtigt, at du straks får spærret din MitID-app.

Det kan du gøre via www.mitid.dk, ved at kontakte Borgerservice eller ringe til Sparekassen Sjælland-Fyn på tlf. 59 48 10 00.

Hvis ikke du ønsker eller har mulighed for at bruge MitID-appen, kan du i stedet vælge en af de nedenstående løsninger.

  1. MitID kodeviser
    MitID kodeviser - vejer 10 g og er 6 cm langMitID kodeviser er et alternativ til dem, der ikke har mulighed for at bruge MitID app. MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, der viser en engangskode, som man indtaster, når man skal bruge MitID. Den minder om NemID nøgleviser, som du måske kender.Kodeviseren skal holdes, så knappen er til venstre.
  2. MitID kodeoplæser
    MitID kodeoplæser - kan læse op på dansk, engelsk eller grønlandskMitID kodeoplæser er et alternativ til dem, der ser dårligt eller har et synshandicap. MitID kodelæser har en stor skærm, hvor koden vises - eller den kan læse koden højt. Høretelefoner kan tilsluttes, så ingen andre kan høre med.
  3. MitID chip
    MitID chippen kommunikerer direkte med en mobil eller en computer ved hjælp af bluetooth, NFC (ligesom kontaktløs betaling) og USB.Hvis du fx i forbindelse med dit arbejde har behov for en ekstra sikkerhed eller for at anvende MitID mange gange i løbet af en dag, kan du tilkøbe en MitID chip. Chippen kobles til din enhed, enten kontaktløst (NFC) eller via USB. Du godkender ved at trykke på en knap på chippen.

    Chippen kan først tilkøbes efter, at man har taget MitID i brug på anden vis, fx MitID app.

Der gælder de samme vilkår for MitID som for NemID.

Det betyder, at MitID er personligt, og at dine familiemedlemmer derfor ikke må dele deres MitID-oplysninger med dig. De kan dog give dig fuldmagt til deres konti, så du kan få adgang via din egen Netbank og med dit eget MitID. Kontakt os for at høre mere om denne mulighed.

NemID erhverv er blevet erstattet af MitID. Du kan både bruge dit personlige MitID, men du kan også bestille et nyt MitID, du kan bruge til Netbank Erhverv. 

Læs mere om MitID til erhverv

Fra d. 31. oktober 2022 kan du ikke længere benytte dit NemID. Da du først kan få MitID, når du er fyldt 13 år, vil du fra d. 31. oktober ikke længere kunne logge på Net- og Mobilbank, hvis du endnu ikke er fyldt 13 år.

Du skal derfor sammen med dine forældre kontakte os, så vi kan se på dine alternative muligheder.

MitID er udarbejdet i et samarbejde mellem det offentlige (Digitaliseringsstyrelsen) og de danske pengeinstitutter.