Køb og salg af virksomhed
Når virksomheden bliver forretning
Går du med tanker om køb eller salg af virksomhed, er det altid en god ide at starte forberedelserne i god tid — ofte flere år før selve virksomhedsoverdragelsen (også selvom det gælder generationsskifte, fusioner o.l.). Her på siden kan du læse om virksomhedshandel (mergers & acquisitions) i hovedtræk, men vi anbefaler altid, at du tager sparekassen og andre relevante rådgivere med i hele processen.
Ønsker du at sælge din virksomhed?
Inden du sætter din virksomhed til salg, bør du forberede dig grundigt og i god tid for at opnå den optimale pris for virksomheden.
Det er vigtigt, at du bruger rådgivere som fx advokater, revisorer eller virksomhedsmæglere, som har erfaring med køb og salg af virksomheder eller generationsskifte. De kan hjælpe dig med svar på, hvad din virksomhed er værd, om den er salgsklar, og om der fx er skat og skatteforhold, du skal være opmærksom på.
8 trin til salg af din virksomhed:
- Afdækning og analyse (ønsker, mål og forudsætninger)
- Værdiansættelse (virksomhedsbesøg og en kritisk gennemgang/evaluering)
- Udarbejdelse af prospekt (grundig beskrivelse af din virksomhed)
- ”Til salg”-skilt (annoncering)
- Salgsprocessen
- Due diligence og forhandlinger (risikovurdering, opfyldelse af betingelser og bud)
- Underskrift og betaling (closing/overdragelse)
- Virksomhedsoverdragelse
Salgsmodning:
- Bliv salgsklar, og maksimer virksomhedens værdi.
Jo før du optimerer din virksomhed, jo højere og bedre værdi vil du oftest ende ud med. Her er listet en række spørgsmål, du med fordel kan stille dig selv i forbindelse med optimering af din virksomhed inden et salg:
- Hvordan kan du/I gøre virksomheden mindre afhængig af nuværende ejer(-e)?
- Har du/I tilstrækkelig høj dokumentationsgrad?
- Kan du/I udvikle konkurrencemæssige fordele (fokuser på, hvad I gør bedst)?
- Har du/I synliggjort udviklingspotentialet (evt. i form af budgetter og forretningsplaner)?
- Kan du/I nedbringe rentebærende gæld og omkostninger, som ikke er relateret til drift?
Hvad er din virksomhed værd?
Som udgangspunkt vil sælger have mest muligt for virksomheden, og køber vil ikke betale overpris, men forventer en god forrentning. Værdiansættelsen lander oftest et sted midt imellem de to parter, men jo mere du har optimeret inden salget, jo mindre kan køber forlange i prisnedslag.
Der findes flere metoder til at værdiansætte virksomheder:
- Nutidsværdien af fremtidige pengestrømme (DCF), som er den mest anerkendte metode.
- Sammenligningsmetoden (Multipel og Price/earning), som er den mest simple metode.
- Substansmetoden (handelsværdien af aktiverne), som er den mindst anvendte metode.
Din rådgiver hjælper dig med at vurdere, hvilken metode du skal bruge.
Hvis du kan udpege eventuelle potentielle købere, kan du synliggøre de synergier, der vil være ved at købe din virksomhed. Det kan også være, at der er en strategisk værdiforøgelse for køber – alt sammen noget, du med fordel kan fremhæve over for en potentiel køber.
Din virksomhed er solgt – hvad så?
Det er en god ide at have en plan for, hvad der skal ske, inden din virksomhed er solgt. Her er nogle af de spørgsmål, du med fordel kan tage stilling til:
- Hvordan bliver du beskattet fremover?
- Skal du stadig være en del af virksomheden?
- Skal du i gang med noget nyt?
- Hvis din virksomhed er din identitet, hvem er du så nu?
- Hvad skal der ske med din formue?
Det er under alle omstændigheder altid en god ide at snakke med en formuerådgiver i god tid inden salget.